Monday, September 25, 2017

Ikea Hack: Expedit Makeover

Originally, I plan for yellow-grey theme for the kids playroom, so dark furniture is out of question lah. Aku plan nak refurbish Ikea Expedit shelf tu, nak cat kaler putih bagi cerah and ceria bilik tu. Tapi lepas lots of research, kerja-kerja mengecat sangat la leceh sebab nak kene sand dulu, then letak primer before cat sebab ikea punya finishing ni ada wax. Maliki awal-awal dah cakap buat sendiri whatever sanding you need. Hampeh sangat.

So aku switch to plan B, tampal wallpaper. Nak cari wallpaper with adhesive yg putih kosong punya lah susah. Last-last aku melawat Kaison je lah, pun takde. So end up tukar pakai wallpaper grey, tapi jenis yang glue asing tu. wallpaper kuning pun tak jumpa.


First step, potong wallpaper ikut size yang diperlukan lah. Leceh jugak sebab nak potong kecik-kecik ikut shelf tu.


Before

Bila dah siap potong wallpaper, aku pergi bancuh glue pulak. Aku bancuh main agak-agak je. 1st attempt is a failure, berketul and cair. Aku put aside and buat baru. Lepas rasa nak patah tangan aku, baru dapat the consistency yg aku nak. agaknya lah kan hahaha rupa macam gam tepung aku buat masa kecik-kecik jek

 
Aku start dengan jalur-jalur kecik dulu. Dah tampal, baru menyesal tak buat besar sikit so that the paper cover bahagian para tu sekali. Malas punya pasal~ Kemalasan yang merugikan!
 

 

halfway there. I feel like killing myself, why do I start this project in the first place? tak mati nya kalau lemari ko warna hitam kan? then Maliki bagi idea, why not sapu glue dekat almari instead of on the wallpaper sebab aku cakap I need more space. Sama je katanya. Since aku pun tak sure kenapa instruction tu suruh tampal dekat paper, lepas fikir beberapa minit, aku ikut la idea dia. from my experience, tampal glue on paper lagi mudah ko nak kurangkan bubble~ gahhhh!! so aku redo balik yang aku dah buat tadi. buang masa~! kesimpulannya, jangan ikut cakap husband korang ^-^ hahaha

Tarik nafas lega once I manage to wrap them. a few box kat bawah aku biarkan sebab ada kotak untuk dorang. 

Now, aku nak tutup belakang dia pulak. Kalau tak berhabuk-habuk buku kat dalam tu, then ada barang jatuh belakang almari lah.. annoyance je semua tu nanti. yang ni maliki tolong belikan plywood and aku tampal wallpaper. Ya Allah, mudah sesangat nak tampal wallpaper with adhesive ni. Seriusly, kalau gini satu lemari tu 5 minit boleh siap oiiiii!!

 
My new Expedit/Kallack

90% je siap ni sebab tak cari lagi material to cover all those box. I am thinking PVC leather tapi di mana ye nak ku cari?
 
There goes my grey/yellow theme plan. Awat susah benor nak cari wallpaper kaler kuning ni?? Ni theme kaler bilik Laiqa dah ni.. ke hantar je almari ni dalam bilik anak dara and refurbished jadi closet? hahahaha Maliki la orang paling bengang nanti sebab nak kene angkat lemari naik atas pulak.
 
Lepas dah unbox kotak-kotak buku, found out tak muat oiii almari ni nak letak buku unless aku campak all those kotak. Nak kene cari almari buku la pulak. Then I can hog this expedit for all my kains~~ This is what my expedit look like now ^-^ and I have 2 more box of books waiting~~


No comments: