Showing posts with label Europe. Show all posts
Showing posts with label Europe. Show all posts

Friday, June 28, 2013

Jelajah Eropah: Keukenhof and Zaanse Schans

Puas dah kita bercuti dalam Malaysia, kita sambung entry Europe untuk amik feel next holiday.. hahahaha
Destinasi negara Eropah ke-tiga kami dalam siri Jelajah Eropah kali nih ialah negara yang terkenal dengan wind mill and dam.

Sampai je Schipol airport, kami terus sewa kereta sebab destinasi hari ni nak pergi tengok bunga tulip di Keukenhof dan Zaanse Schans.


Keukenhof ni juga dikenali dengan nama "Garden of Europe". Cuma dibuka dari mid-March to mid-May.

Mika pun terpegun tengok banyak sangat bunga tulip kat sini..

mabuk bunga! satu je yang tak berapa nak best dekat sini.. tak boleh nak pergi dekat dengan tulip-tulip tu semua.. sokmo ada orang tegur sebab kat sini tak boleh pijak rumput.. baru ingat nak feeling-feling amik gambar di celah-celah bunga tulip.. hasrat tak kesampaian.. harap la kat melbourne nanti dapat peluk cium bunga tulip nih hehehehe




 

babywearing Mika.. masa ni tak tau crotch carrier is not good for babies sebab tak support knee to knee.. sekarang sudah upgrade.. confirm lebih selesa for both mummy and Mika sebab Mika suka je duduk dalam tu..

dok menangis je minta lepas dari baby carrier.. perasan dah besar sebab baru pandai merangkak time nih!










aksi stunt from Mikaman.. kesian dia.. dah la stroller takde raincover, so kene la selubung dengan baju hujan je sebab hujan rintik masa ni.. pastu mummy and daddy malas nak buckle kan dia sebab nye asyik meragam minta dukung je.. last-last jatuh menggelongsor turun dari stroller.. perasan dia jatuh sebab bila tolak stroller macam ada terlanggar benda pastu mat salleh mat salleh semua dok pandang slack!! hahahaha

 



kawasan ni besar sangat, rasanya kami tak pusing habis pun.. sebab penat sangat berjalan, campur muak tengok bunga berjam-jam hahaha

puas tengok tulips, kitaorg teruskan perjalanan ke Zaanse Schans pulak.. since GPS takde untuk disewa, kami jelajah Amsterdam berbekalkan google maps dalam iphone.. and since kami semua tak on data roaming, kami tumpang wi-fi Keukenhof tuk loading map.. tapi separuh jalan sesat jugak sebab map tak boleh load abis..

nasib baik sampai jugak

Dekat Zaanse Schans korang boleh la tengok windmills and rumah-rumah old skool orang Amsterdam ni.. Since kami sampai lambat, semua kedai kat sini dah tutup.. tapi yang bestnya, tak de orang lain kat sini.. so bermaharajalela la kami dekat sini..







happy to be free!! angin kencang kat sini sampai berair mata Mikaman.







Puas berjalan, kami pun balik ke hotel. Kebetulan pulak hotel kami (Remco Hotel City West) ni dekat area penempatan arab, so banyak lah kedai makan halal. Alang-alang berkereta, kami singgah tapau dinner.

Thursday, March 28, 2013

Jelajah Eropah: Switzerland

Hari pertama di Swiss banyak dihabiskan kat atas train.. sampai-sampai je, kami naik train golden pass untuk ke destinasi seterusnya.. tingkap train ni luas supaya senang nak menikmati permandangan di sepanjang perjalanan..



Our little family on the Scenic Golden Pass train
 
Serious aku terpersona tengok kecantikan bumi Switzerland ni..
 
View macam ni yang buat aku rasa macam nak migrate ke Swiss.. berkali-kali aku mengusul cadangan nak migrate ke sini, unfortunately en suami cakap kat sini tak de oil & gas nye market.. sob sob sob
 
Mika pun suka naik train kat Swiss.
  
Oh my, pipi yang sangat tembam!!!

 
Kegigihan kami menapak ke hostel..  "Tertipu" dengan direction from a local, kami berhempas pulas berjalan naik turun bukit sambil tarik 2 big luggages and stroller Mika for almost 15 minutes.. padahal ada je bas dari train station ke hostel tu~

 
 Nasib view cantik menarik kau memang the bomb..
 
Yeay!! dah sampai
 
This is how they keep their beers chilled!! rendam dalam longkang~ cool kan? they even have a signboard yang state this is to be used only by their guest.. kekekeke
View from our hostel..

Swiss has top my list of the best country to travel to.. InsyaAllah kalau ada rezeki, nak repeat lagi.. nanti boleh amik gambar Mika lari-lari dekat padang-padang yang menghijau tu.. aminn~

Sunday, February 3, 2013

Jelajah Eropah: Barcelona

Edisi jelajah Eropah kami dah lama dah sebenarnya.. May 2012 aritu lagi, tapi angin malas dan kesibukkan kerja menghilangkan mood nak update blog.. tapi sekarang ni aku kemaruk sangat nak bercuti, semangat lah menjenguk gambar-gambar di Europe aritu.. lambatnya nak tunggu April *sigh*

 
gloomy giler airport barcelona nih.. masa mula sampai, ingatkan kawasan ni cam kawasan stranded sebab orang pun tak ramai.. 





  
Us at La Ramla


 
eh, kedai Kuala Lumpur pun ada.. glamour KL sebenarnya weh.. kedai ni jual barang-barang yang dibuat dari kain batik~!

  

 
Port Vell

 liquor store bersepah-sepah..

Kreatif-kreatif orang Barcelona ni.. merata-rata aku jumpa lukisan graffiti yang cantik-cantik macam ni.. kalau cantik macam ni, orang pun tak kisah kan sedap je mata memandang.. tapi ada jugak yang "malaysian style" yang conteng benda merepek-repek~



 
Basikal untuk disewa~

 Museu D'Historia



 

 FC Barcelona Stadium



 en suami stress aku nak belanja jersi Barca nih hahaha.. Man U die hard fan lah katakan~

 

 Sagrada Familia




 
Casa Batllo







 GoCar. GPS Guided Tours.. untuk disewa jugak~ kereta ni boleh bercakap.. kalau korang ada cita-cita masa kecik nak ada kereta macam knight rider, inilah masanya.

 HRC.. kalau bercuti dengan en suami, wajib terjah!

bila tengok-tengok album Barcelona nih, baru perasan gambar paling sikit sekali dekat Barcelona nih.. semua gigi saya punya pasal!! 2nd day kat sini, gigi sakit berdenyut-denyut... tapi gagahkan diri jugak keluar jalan-jalan.. sambil-sambil tu dok kumur dengan air sejuk tuk numbkan rasa sakit tu.. tapi half day aku give up.. en suami pegi terjah pharmacy beli pain killer dan aku fikir nak balik apartment tido jek hahaha.. oleh sebab itu, aku skip jugak Park Guell.. bila tengok gambar, sendiri rasa nak menangis.. tempat american next top model buat final tuh.. uwaaa.. repeat ye en suami.. repeat!!