Monday, August 11, 2014

Muncul kembali

Lama benor tak menjenguk blog nih.. huhuhu reason being, office dah block blogger nih.. so memang tak dapat la nak berbloghopping atau mengupdate blog kalau time free-free tu.. time free melangut depan laptop berpura-pura busy atau mengular pegi kacau orang kat level-level lain. i hate chu IT dept!

bila kat rumah memang takde harapan la nak mengupdate blog kan.. kemalasan tahap maksimummm!! nak layan anak sendiri pun rasa malas, boleh?? kenapa?


sebab i'm pregnant with no 2  :) alhamdulillah huhuhu dapat tau pun seminggu lepas kejadian kene cium on labor day tu..

al-kisahnya kami dah mencuba since end of last year tapi sebab maliki ni macam biskut kejap ada kejap takde harapan tu takde la cerah mana kan.. so by march cam dah turun dah harapan nak menambah.. dah more to kalau ada rezeki ada lah, kalau takde tunggu je lah.. gitu kan~ mau nye tak bape kali false alarm, menses delay sampai 2 minggu.. tak mau tertipu lagi huhuhuhu

tapi bila tetiba aku sikit-sikit pening pala la.. tak sedap badan la.. maliki mula suspect.. tp aku rileks ckp perut lapo kot hahaha lepas seminggu macam tu, aku give in la.. kita kasi check.. and tadaaaaaa!!!

meloncat aku tengok 2 line tu kikiki melompat kejap je la tapi sebabnya morning sickness kali ni haihhh la teruk dari yang dulu.. time Mika dulu tak macam orang pregnant.. muntah boleh dikira, ada la 2-3x jek.. kali ni, cuma boleh kira hari yang takde muntah-muntah.. ada la 2-3 hari jugak.. pregnant kali ni, macam-macam tak boleh. makanan berangin memang aku tolak tepi. ikan out totally. ikan lauk kegemaran yg tiap hari aku hadap terus tak boleh!! sayur semua kene reject! subway yang dulu time mika aku boleh makan 2x sehari pun kene reject. tiap hari hadap ayam goreng dengan kicap! sadis! yg magicnya, sushi masih boleh terima dengan jayanya. hahahaha cuma sedih sebab kene puasa sashimi.

so everyday, pass semua keje kat maliki.. mika pun kasi dia handle sebab aku memang melepek lembik tiap hari.. hahaha makan dah la susah, pastu salah sikit muntah.. salah sikit angin. serba tak kena dibuatnya.. tak sabar nak tunggu abis 1st trimester. nasib la maliki kat darat walaupun sebulan pastu dia kene naik laut balik.. sob sob sob..

time maliki takde, teman setia mika bila mummy xde energy apa lagi.. laptop or iphone.. sorry Mika! ingatkan lepas 1st trimester boleh la makan dengan gembira.. harapan je lah.. sekarang ni kalau salah makan still ada muntah-muntah. cuma dah kurang lah, alhamdulillah. kalau still tiap hari, pengsan aku. masalahnya, takde fixed list makanan yang nak kene avoid. sebab pernah aku makan bawal sekali ok je, tapi lepas tu try lagi muntah-muntah. makan sushi berbakul-bakul selama ni ok, tapi last week makan keluar balik. so kene sentiasa try la.. kalau muntah tu nasib badan.

lagi satu, dulu last trimester yg asyik kene heart burn. sekarang, 2nd trimester pun dah kene heart burn walaupun tak makan benda pedas. so makan berat sehari sekali je time lunch, malam tak boleh nak makan heavy. hadap la buah or roti jek.

apa-apa pun, alhamdulillah. hasrat nak menambah tahun ni berjaya. insyaAllah.

p/s: baby no.2 dah 20 weeks dah.. :)

No comments: