Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

Saturday, June 17, 2017

Ramadhan, Puasa dan Mika

Assalamualaikum~~

Alhamdulillah, diberi kesihatan berpuasa lagi tahun ni..

Jarang-jarang betul dapat jenguk blog sekarang ni.. bulan puasa pun still busy kejar go-live..

Anak bujang sorang tu pun dah start puasa.. memang ada plan nak train tapi expect half day.. first 2 day memang dia ikut adik makan.. on the third day sahur pukul 6:30, terkejut bila amik from school aunty cakap dia puasa lagi. Tapiiii, balik rumah terus dahaga...
Hari ke-4, tahan lama lagi.. sebab janji nk mkn ice cream mcD kalau dia puasa full.. tapiii 7:10 dia dah sambar fries atas kecuaian daddy huhuhu

Hari ke-5 baru berjaya puasa full.. tapi still sahur 6:30.. oklah tu huhuhu so berjaya la dia berpuasa 3 hari.. dia cakap malu nanti aunty cakap dia tak puasa ahahaha

Berkali2 aku tanya aunty dia, betul ke dia puasa.. aunty cakap betul, dia tahan.. bila tanya nk makan tak sebab a few friends request nk berbuka tak tahan, mika cakap xnak..

as of today dah 13 hari dia puasa in total.. and dah pandai bangun sahur sesame.. pass dah dia puasa.. cuma kene make sure dia tak boring lepas balik sekolah.. kalau tak start la buka peti la nak cari benda nak makan hahaha

weheee i'm amazed.. sebab mummy start puasa betul2 pun masa 9 tahun.. before tu sokmo pegi kedai beli coklat rice.. aku ingat time tu aku ckp puasa, then simpan duit belanja.. balik sek, pergi kedai beli coklat rice hahahaha sangat independent aku dulu.. masa darjah satu dah duduk sorang2 kat rumah.. urus diri sendiri balik dari sek agama and siap2 nak pergi sek kebangsaan.. hehehe ingat dia pun sama sebab banyak akal mcm mummy dulu..



kisah baju raya pulak? walaupun start awal tahun ni, still takde kesempatan nak sambung.. fuh fuh fuh.. dah la tak shopping sangat sebab nightmare betul pegi shopping with the kids.. nak g sengsorang takde masa pulak.. nak amik cuti pun tak boleh.. so ala kadar je la kita tahun ni.. mummy tak shopping, anak-anak pun tak shopping..
kita recycle je lah baju yg berlambak-lambak dalam lemari tu.. kome berapa pasang baju raya tahun ni? boleh lawan che ta tak??

oklah, nak sambung buat keje.. next week Monday dah start training.. data loading tak settle lagi.. 15 hours for one period je, berjanggut la tunggu.. project dah go-live tapi user still tak boleh view data.. menjawab la esok hahahah

- Posted using BlogPress from my iPhone

Wednesday, June 29, 2016

Ramadhan 2016

Tahun ni sempat beriftar with bff from uni jek, my G2ians.. At least once a year, be it for raya, iftar or for the kids birthday. Sadly tak pernah cukup korum..






15 years and counting, InsyaAllah.. Till the next one.. soon!!



p/s: Missing mak lee, mek shee, salmi and reentot.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, July 14, 2015

Mika pergi terawih

Kesian, Ramadhan dah nak berakhir baru dapat merasa ke surau.. Daddy malas nak bawak dia sebab dia tak boleh duduk diam and mummy overprotective takut ke mana-mana je dia pegi kang.. Dia skrg ni terlampau pandai berkawan dengan orang, campak je kat mana nanti ada la tetiba dok main kejar2 jerit2.
Selalu kat rumah ajak solat mesti ke laut.. Tiap hari demand nak duduk depan dr pak iman.. And nak jadi tukang baca niat. Tapinya, baca niat as "makmum" kikikiki lepas niat, terus lari ke hulu hilir and kekadang buka almari cari al-quran. Tu sebab selalu kene tinggal.
Kat surau elok je pulak solat isyak sampai habis. Maybe sbb Maliki suruh dia duduk belakang, tak kenal orang keliling, jadi perasaan takut tu ada #padanmuka
Solat terawih dah pindah dekat daddy, bertahan 4 rakaat je. Hahaha jadi la Mika oiii.
Balik rumah excited bagitau aku dia dapat donut!!! Bila aku tanya,"Mika pegi surau nak solat ke nak donut?"
Mika jawab,"nak donut"
Hahahhahhha jujur sangat budak nih
Maliki cakap sampai-sampai surau dia nampak donut dulu,"daddy, ada makanan!"


Tok lebai saya..

2nd day bawak ke surau, naik balik tanduk budak nih.. Dr sampai sampai abis terawih, dia main dan main dan main lagi. Siap kutip batu kat luar baling2 kat sliding door surau #pengsanmakko nak tembak zombie la tuh
Angin satu badan daddy, hahahahaha 2 hari lagi nak abis Ramadhan, xde chance la Mika nak g solat terawih lagi nampak gayanya

In the meantime, budak kecik ni sakit mata tapi still cheeky gile geram rasa nak gigit2. Makin lambat tido memalam sibukkkk nak tolong mop lantai and kacau abg Mika.
- Posted using BlogPress from my iPhone

Tuesday, August 6, 2013

Ramadhan 2013

Iftar session with old friends for Ramadhan 2013.. 


masing-masing dah beranak except for pengantin baru yang tak berapa nak baru si Liz.


picture taken from Lily's FB.

peel masing-masing.. Mika's the oldest, tua a few hours je dari si Alisha. While Ayra tua a few days je dari si Syaafiq. Boleh buat band dah ni~


Session bersama G2ians. Sibuk bergossip and makan sampai tak ingat nak bergambar.. Reen and Yana dah balik dah time ni~ 



- Posted using BlogPress from my iPhone

Friday, August 26, 2011

Me Birthday!!

My birthday falls on Ramadhan again this year.. so no special birthday celebration for me again this year.. umur pun dah meningkat satu anak tangga lagi huhuhu but i don't really care cause my 1st baby is on the way~~ syukur alhamdulillah!!
Paling terharu bila kawan-kawan tercintun still remember my birthday and celebrate jugak!! I LOVE U ALL!! muah muah~~

First celebration is of course with en suami.. pandai dia sorok2 cake dalam peti walaupun wife dia ni dok asyik buka fridge je lepas berbuka sebab nak mencari segala macam makanan untuk dilahap~ hahaha terima kasih en suami :) i love u bebeh!! malam tu, before the clock strikes 12.. aku dah ting tong penat giler.. tapi en suami refuse to go to bed, bagi alasan nak siapkan report la bagai.. padahal dok sebuk update blog and main iphone dia.. sabor jek la.. rupa-rupanye ada udang disebalik batu.. tepat kul 12, dia hulur one slice choc mud cake from secret recipe, one of my fave cake.. huhuhuhu... walaupun dah nak masuk tidur, aku still melahap dengan jayanye!! 
 my first cake for this year!!

The next day pulak, we are having Iftar session with G2-ians tersayang!! ni memang event yang ditunggu2 setiap tahun sbb this is the only time we get to meet everyone.. well almost everyone.. this time around, lynn tak berjaya menghadirkan diri cause she's still in client site in Bangkok.. hoh, berpuasa di perantauan budak tuh! pastu yana plak berjaya memunculkan diri.. wewewe lama giler kot tak jumpa mama yana.. banyak la korek rahsia2 bersalin kat dia untuk mental preparation.. lepas habis makan, kitaorg lepak tuk bergossip plak while cik abang-cik abang semua went for their prayers.. pastu tengah sembang2, datang la pak cik pizza ni.. while holding a few birthday candles, tanya "nak light lilin ke tak?" hahahahaha right in front of me.. tak ke kantoi disitu.. tapi serius i didn't expect any celebration, dapat jumpa korang pun dah best!! so nanab, mission accomplished! aku still suprise tengok lilin birthday tu hihihi sayang korang~!! next baby jom produce time sama lagi nak??

Gambar yang dicilok dr blog reen. Cupcake itu sangat la sedap, especially yang choc flavor!! Honey nanti kita g beli lagi deh~

Then few days back, boss aku pulak dapat tau birthday aku baru je lepas.. and kebetulan, ada another colleague is also celebrating her birthday few days after me.. dia pun pegi beli Cheeze Choc Cake and ajak all team members to celebrate our birthday.. wah, budak2 ni siap aku suruh buka puasa.. katanya, since i've been fasting for half day.. nanti ganti for half day jek la.. hahahah how i wish i can do that, terliur aku tengok dorang makan cheese cake tu..
gambar the whole cake tak sempat nak snap, sebab i malu2.. so snap aku nye bahagian je dah la.. cake ni ada lagi dalam fridge~

pastu the latest one was 2 days back.. its not actually a celebration.. penyampaian hadiah je!! nevertheless, it was the best suprise ever.. walaupun aku tau dorang beli apa for my birthday.. kata aku yang request kan~~ hihihi TQ so muchhhh ye office mate yang baik hati tapi gile tak hingat dunia!! gambar tak leh up lagi since aku tak assemble lagi baby cot yang cantik amat itu :) korang la curi tulang, padahal dah amik contract pasang babycot aku!! owh, dan aku sangat terharu sbb ex-LOB manager aku pun contribute sama.. segan i!! TQ everyone!! next year boleh la aku demand hadiah mahal sikit ehem tapi tuk mummy la bukan baby M~ this year i kasi can jek...
 
baby album.. contains photos and wishes from my office mate :)
p/s: birthday tahun ni paling meriah aku rasa.. adakah sebab baby on the way?? so haruskah buat baby every year?? errmm.... 
p/ss: Hizam, never ever call me late at night and mentioned ROCA and issue in the same sentence! hish, aku dah ready nak bunuh user bila ko sebut perkataan keramat tuh!

Thursday, August 4, 2011

Kesilapan Kerap Muslim di Ramadhan~

Knowledge sharing sempena bulan puasa~~ 


1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).
Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

 
2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

 
3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

 
4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.

 
5) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

 
6) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

 
7) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

 
8) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

 
9) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur. Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)

 
10) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

 
11) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.
Nabi Muhammad menceritakan :-

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ

Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)
Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

 
12) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih) 


Hasil penulisan: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

p/s: semua point-point kat atas insyaAllah boleh diperbaiki, tapi no 11 tu cemana la pulak?? sah2 aku ada loan kereta and aku guna credit card~ insurance lagi.. hermmmmmm.. 

Sunday, July 31, 2011

Salam Ramadhan~


Salam Ramadhan untuk kawan-kawan semua.. semoga Ramadhan tahun ni membawa seribu keberkatan dan lebih baik dari tahun sebelumnya~~ selamat berterawih semua...

p/s: semoga berjaya berpuasa penuh tahun ni.. jom jom baby M, kita puasa!!

Friday, July 15, 2011

Yabeedaaabeeedoooooooo!!~~

Dengan ini, saya dengan sukacitanya ingin mengumumkan yang saya sudah habis ganti puasa!!! Wewiiittttttt~~


Alhamdulillah, si kenit ni boleh bertahan.. anak mummy memang gagah perkasa!! tak macam daddy!! tak teman mummy ganti puasa pun~~ harap-harap Ramadhan kali ni mampu la nak berpuasa penuh.. ngeh ngeh ngeh!! En suami tersayang, jom celebrate sebelum Ramadhan menjelang.. and since you tak teman i puasa.. belanja i makan... nenonenoneno i nak biskut oreo.. sekeping pun jadilah~~

p/s: aja-aja fighting to chawanna ;p

Monday, September 6, 2010

G2ians Iftar Session~!!

Date: 4th Sept 2010
Venue: Pangkor Room, Vistana Hotel
Time: 6.30 - 10.00 pm

Masa yang dinanti telah pun tiba.. This is the most awaited Iftar session for me each year.. Iftar with my lovely G2ians!!

as usual, muka2 yang ada harus la aku, ilah, lynn, reen, bobot, salmi and mak q!! disebabkan excited tak hingat nye, aku paksa si suami keluar awal giler.. takut jam la konon kan.. hahaha so kul 5 dah gerak from puncak jalil.. sekali jalan clear giler kat kl!! before 6 dh sampai.. masa nak cari parking nampak dh lynn ngn al dlm kereta.. so kitaorg pn tunggu dlm kereta je la sampai 6.40 camtu..

reen datang bersama husband dia.. first time ni jumpa.. time kawin tak diambil kira since tak sempat nk bersembang or berkenalan.. maklumlah, raja sehari buzy! ilah plak dtg solo sbb wes tak balik lagi.. cian mek lah.. tp takpe la kan.. takde la wes menyaksikan aksi pelik2 wife tersayang dia neh.. whahaha 
salmi pun datang berteman kali ni!! wohoooo tak lama lagi lah tu!! berusahalah cik salmi ooii!! mak q still dtg solo!! bobot plak lambat sbb dia entertain org kat rumah!!

punya la seronok berjumpa, rasa mcm tanak balik dah.. kitaorg stay sampai 10pm.. bilik dh kosong.. nasib tak kene halau~!

buffet ramadhan kat vistana ni not bad.. byk giler makanan tp mostly makanan melayu la... lauk pauk banyak tak terkata.. rasa pun boleh tahan.. tp dessert 

ok jom layan gambar~~
Me with all the single ladies~
Reen with her husband
ni nak kene highlight.. salmi with her bf!! 
G2ians~~~ selama2nye~~ 

Camwhoring.. semua buat muka budget cute!


ilah si fish eye.. aku tatau nape, but cik abgku suka kenakan mek lah~!
kisah sedih/lucu mek lah~! must have every year!! tahun ni mek nanab kita jatuh tergolek dok depan org ramai.. kat pool.. on the way to the surau!! 
Team Boria G2!

Group photo!

Next event: Raya Open House!!

Thursday, August 26, 2010

what's for iftar?

look what we had for iftar yesterday!!!

the so called "finger licking good beriani gam putrajaya"!! 
ayam rempah and ayam merah~
i've heard so many yummy-licious stories bout their nasi beriani.. so honey promise to bring me there.. after months of waiting.. i finally got my first taste of this infamous beriani..
as per receipt above, the price is reasonable for me.. the whole chicken thigh costs only RM6.. last time when i bought nasi tomato.. the extra chicken costs me RM2 although the portion is smaller than my fist.. bak kata si suami.. sekor ayam dia potong 20!!  
anyway, maybe it was just me.. but i think the beriani gam tastes just like any other beriani i've tasted before.. ayam rempah was not bad but my mom's ayam merah taste better!! hahaha tak tau la hamba... maybe sbb aku makan guna 4 jari je smlm sbb injured masa prepare air ovaltine.. 

terpotong tangan sendiri dgn tin susu.. cis.. sakit giler.. denyut2 tgn aku time mkn tu!! clumsy clumsy!! tak cukup dgn tu, masa bangun sahur.. aku berjaya menghantukkan kepala kat sinki plak.. sinki ceramik tu ok.. exactly kat hujung kening.. apalah nasib ku ini~~ sob sob!

note to my honey: lets go get those ebikko!!

Friday, August 13, 2010

telur lalat!

aku kempunan nak makan laksa since hari selasa lagi.. so semalam masa collect tv dr repairman tu, singgah la beli laksa kat bazar ramadhan berdekatan.. malangnye, dlm laksa dia ada telur lalat.. so terpaksa la aku buang laksa tu.. baru makan 2 suap je pun.. end up aku berbuka dengan sebotol vitagen dgn sebiji plum.. sakit hati betul!!

p.s: yessssss tv kami telah kembali!!! best, this weekend leh la sambung main Wii~~~


Monday, August 9, 2010

Ramadhan datang lagi~!

sempena ketibaan bln ramadhan ini, saya memohon ampun dan maaf atas segala salah dan silap yang pernah dilakukan secara sedar atau tidak.. 


Selamat mengerjakan ibadah puasa.
Semoga kita sama sama mendapat iktibar, keinsafan dan kemenangan..
Memperoleh rezeki yg diredhai, kesihatan yg baik, amalan yg diterima dan umur yg panjang..
Dielak dr musibah, mendapat kebahagiaan serta sentiasa bersyukur dan mati dalam keimanan
Semoga segala dosa kita diampuni..
Amin..