Tuesday, June 9, 2015

Pengalaman ke hospital kerajaan

Ni sambungan followup case kaki Laiqa. After our Japan trip, we have one final checkup with paed surgeon kat An-Nur. Just nak check and confirm her thigh is healing nicely and tengok lab result from the sample they sent.

Because Dr suspected TB, sebab the slow progress of the infection dia hantar the abcess sample to lab. Bila dapat result they did find something, so Dr suggest follow up dengan govt hosp sebab if it's TB, ubat lebih senang nak dapat in govt hosp.
Note: ubat tu have to consume for 6 months without skipping.

So Maliki call hosp, tanya what's the process. Dorg kata, kene reg dulu then dorang kasi date untuk appt dengan Dr. So Maliki pergi la sensorang nak reg dulu. Rupanya lepas reg tu kene pegi buat all the necessary test, lepas tu baru dia kasi date. Sangat noob kat situ, wasted half day cuti.

So kami pegi lagi the next week. Amik no untuk registration. Lepas register, kene pulak pegi tunggu kat paed clinic. Since that day datang untuk tests je, cepat la sikit process. Cepat kat sini is bukan beberapa minit ye. Dalam 2jam gitu masa menunggu. Kene ambil darah, x-ray and buat Mantoux test. Siap semua tu, kami terus balik. Tak ingat nak pegi buat payment hahaha next visit la settlekan semua.

Then sampailah hari yang dinanti2. Appt kami pukul 11, tapi sampai pukul 9.20am. 1st come 1st serve kan. Ambil no for registration. Ada 40 org lagi q kat depan, lemah semangat rasanya. Lepas tu by 10, sampai la no kami. Boleh pulak dia kata tak boleh register lagi. Utk appt pukul 11, kene reg pukul 10:30. Like seriously!! Bukan lepas reg terus boleh masuk jumpa Dr pon kan. Punyalah angin, tunggu jugak sampai 10:30.

Lepas tu tunggu pulak dekat paediatric clinic. Kat sini kitaorg tunggu sampai pukul 1:40 baru sampai turn kitaorg. Jenuh la melayan Laiqa main, tido segala. Masuk je bilik Dr, cerita balik what happen segala. Dia check tangan Laiqa yg cucuk utk Mantoux test, result ok. Tapi katanya since surat Dr Syariz ada mention TB still kene start ubat. What??? What??? The test is not positive pon. Dia cakap test tu supplementary je tu support suspicion. Abis kalau result -ve, kenapa nak start medication?? Tak puas hati aku terus la tanya lagi. Paling sakit hati, Dr tu tak tengok pon result blood test and x-ray.

Balik-balik tanya symptom TB cam batuk berpanjangan, loose weight, slow progress etc.. Semua aku ckp takde. Lepas tu dia pegi nak cek x-ray result. Tak boleh sebab ada problem. Dia pegi consult dengan pakar. Last-last cakap, dorang pun tak sure microorganisma apa yang lab jumpa since takde mention nama. So kene check balik dengan lab. So kene datang balik dlm masa 2 minggu camtu. Terus aku rasa nak MIA je.

Paling aku geram and terkilan, buat pe nak buat segala test mak nenek dengan x-ray bagai kalau korang tak tengok pon resultnya?? And kalau result -ve pon still nak kene start medication jugak buat apa nak buat test? Kau tau tak apa rasa ambil cuti and spend 4 freaking hours waiting, lepas tu xdapat apa-apa? Then was informed to come again. Aku tau ramai patient, tapi tak boleh ke nurse sediakan result tu awal since dah ada appt kan. Then bila dah tau Dr mana yg kami dapat, hantar file kat Dr tu. Takde lah Dr nak kena ke hulu hilir pegi cari test result. No wonder la lama patient duduk dalam bilik Dr. Ramai je nurse dok sembang2 kat kaunter depan tu #facepalm sesangat!

So apa cite si Laiqa ni? Dr call the next day cakap lab pun xtau microorganisma apa yg dorang jumpa and if we want to know more, they need to further test the sample. AND since the sample is quite old, they might or might not be able to get result. Bila aku nak call balik Dr nak suruh dia proceed with the test, Dr tak on duty and nurse semua tak tau bila dia on duty. Takde duty roster ke pun dorang ni..

Geram tau geram saya.. Eeeeeee!!

Ikutkan hati, kalau esok aku call pun tak dapat nak cakap dengan Dr, aku decide nak stop kat sini je lah. %&##$@$# sangattt!! kalau orang kata makan gaji buta marah, aku tanya bila Dr on duty pun ko tak boleh nak tolong pegi check. Mustahilllll sangat kalau korang cakap memang takde duty roster!!

Kalau ko jadi aku, apa korang rasa?

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 comments:

Soraya Zainal said...

marah! haha... aku masa mula2 pregnant tu cuba nak buat checkup kat klinik kesihatan. aku spend dari 9am sampai 4pm kat situ.. tapi tak siap lagi semua test and die suruh aku datang balik esok 9am untuk sambung. stended test je.. blood test, urine test, blood pressure, physical checkup.. aku x datang pon esoknye.. tade cuti dh :P

husband aku ckp aku dh manja sgt dekat pcmc semua settle between 30mins LOL

Harlaney said...

hahaha tu lah pasal.. kalau tunggu ada hasil takpe jugak nak menahan sabar tu.. ni berjanggut tunggu tapiiii apa pon tak dapat... bukan free pon buat test segala tu.. ratus2 jugak dorang charge..

baMby said...

mcm tukul. nk kene ketuk br bergerak. aku kn jenis yg pki kabel sane sini tp bile nk g spital gomen mmg terpaksa cari kabel. kalo x mmg berjanggut la