Sunday, February 20, 2011

Road trip si budak bujang!!

Eh eh.. road trip lagi?? Huhu I love road trip!! But this time I didn’t go with my dear husband sbb dia sangat berlagak tanak balik dari dubai tu!! Lucky I have kak Noorul and en Hizam jadi peneman!!  We didn’t actually plan for this road trip.. the reason why we went out in the first place is for them to show me how to get to Giant Shah Alam for my interview.. haha nak pergi Giant Shah Alam pun aku tatau walaupun berpuluh kali dah lalu, tp since there was no reason for me to drive there.. I don’t really pay attention to the road.. tau-tau dah sampai jek. So haruslah tak confident kan nak drive sorang-sorang!!
Since tak jauh mana pun, and berbekalkan direction yang en husband kasi.. tak sampai sejam pun dah settle.. and since hari masih awal (cewah!) kitaorg pon decide nak pegi somewhere else.. dok melepak kat rumah je amat la memboringkan.. kak Noorul suggest nak pegi Tanjung Malim, kononnye ada kedai makan sedap kat situ.. tp sebab semua orang tatau nama kedai or the exact location, kitaorang tukar plan!! Maka bermulalah siri jalan-jalan cari makan edisi port klang! Hihihi
Kak Noorul cakap ada kedai sedap kat pulau indah.. since takde sapa pernah sampai, kitaorang iyekan aje lah… drive punya drive, sampai le ke pulau indah ni!! Jauh gile ye pulau ni!! Last-last kitaorang end up dekat Westport! Satu kedai makan pun tak nampak batang hidung.. haruslah pelik kan!! Pastu buat u-turn, then amik the other exit.. kot-kot la jumpa kedai makan.. sekali jeng jeng jeng!!!
Kitaorang sampai to the end of the road kat pulau indah ni!! Hahaha boleh?? Punya la excited aku and Noorul sebab tak pernah sampai ke tempat-tempat yang hujung-hujung dunia nih.. nasib tak turun amik gambar jek!! Last-last singgah dekat guard house bangunan Commercial Free Zone Tanya kat mana nak cari seafood.. rupanya segala kedai makan seafood ni boleh jumpa kat tanjung harapan jek..
Sampai jek tanjung harapan, rambang mata sebab banyak la sangat kedai makan kat sini.. lagi pulak semua tatau kedai mana yang memang best.. aku aritu ngan cik abang pun main tikam je.. tak berapa nak sedap la pulak.. so kene la make sure kali ni mengena kedai sedap!
Last-last kami pilih Restoran D’Harapan!! Kedai yang paling hujung sekali!!
 
sotong goreng tepung!! aku tak recommend la korang order sotong goreng tepung kat sini sebabnye tak sedap mana pun.. yang aku masak pun sedap lagi.. tepung dia tebal sangat, dah macam cucur sotong dah.. tepung dia pun tak rangup, sama cam cucur!! sangat disappointed!!
 
yang ni pulak asparagus.. masak apa aku pun tak reti nak cakap.. sebabnye, kitaorang serah jek kat tukang masak.. sebab tak reti nak decide nak masak apa.. agak menyesal jugak sebab tak sedap mana.. patut suruh dia grill biasa saja sudah.. dah tentu yummy!
 
oh la la!! Lala masak pedas!! favourite aku nih.. for me ok-ok jek la resepi ni.. aku rasa yang dekat TPM tu lazat berkrim lagi..
 
Ni ikan jenahak masak stim limau!! this is the best served food that nite.. aku cium bau je dah teruja..oooo, tengok gambar ni je pun boleh buat aku terliur.. kuah dia rasa masam-masam and pedas!! sangat membuka selera.. yang hijau-hijau tu semua cili.. memang berasap makan dia, tapi ni la lauk yang paling laku and licin malam tu!! lain kali memang kene datang lagi makan ikan ni!!
Sotong bakar!! aku tatau pun sotong bakar boleh jadi sesedap nih!!! sotong bakar ni memang berbaloi-baloi la kalau korang order.. kuah cicah dia pun sedap sehingga menjilat jari.. lepas ni confirm aku tak pandang dah sotong goreng tepung unless kalau aku sendiri yang masak.. rasa dia lebih kurang macam rasa satay jugak la.. cuma gantikan la ayam or daging tu dengan rasa sotong..
time flies when you're having fun kata orang.. betul sangat!! bila happy cause you got delicious food and nice people with you, tak sedar pun betapa lamanye kitaorang melepak kat kedai t.. kul 12 baru la kami gerak pulang~~

p/s: kesedapan ikan jenahak and sotong bakar mengatasi kekurangan lauk-lauk yang lain tu!! so yes, i'll definitely come again!

1 comment:

saly said...

Babe, next time try restoran muara kt tanjung harapan tu, sbb kt situ udang goreng tepung and sotong goreng tepung die adalah yang terbaik,mmg lain la dr tempat lain, mmg bkn cucur type.. huhuh..