Friday, March 22, 2013

Hand, Foot and Mouth Disease (HFMD)

Since Mika terkena HFMD last week, rajin lah aku membaca pasal HFMD ni sebab nak tau lebih banyak pasal penyakit ni.. dan seperti biasa, dalam panik-panik aku bila tau Mika sakit, first thing first haruslah aku tanya en google before jumpa doktor.. bukan apa, kalau dah tau sikit-sikit pasal ni, boleh la bersoal jawab dengan doktor dengan lebih lanjut.. and based on my experience selama ada Mika nih, doktor-doktor kat Malaysia ni senang sangat nak prescribe ubat-ubat yang tak perlu pun sebenarnya..

jom aku share apa yang aku tau~

- sejenis penyakit berjangkit sederhana yang disebabkan oleh virus coxsakie.
- paling senang berjangkit ke atas kanak-kanak berusia 10 tahun ke bawah
- sangat mudah berjangkit
- jangkitan melalui direct contact dengan air liur, mucus or poo poo
- takde ubat untuk disease nih.. doctor might prescribe paracetamol untuk kurangkan sakit
- tak perlu antibiotik sebab penyakit ni disebabkan virus bukan bakteria..! aku sapu calamine lotion je nak kurangkan gatal..
- once dah terkena, tak semestinya tak kene lagi.. just like flu, kanak-kanak boleh terkena jangkitan hfmd ni berkali-kali sebab virus nya ada banyak jenis

telltale sign
- sakit tekak
- fever
- develop rashes with blister in their hands, foot and mouth

kalau anak korang terkene HFMD, kene quarantine sampai betul-betul sihat.. boleh kasi pcm to reduce the pain or teething gel.. make sure they get enough fluid to avoid dehydration.. 


smlm aku siap dapat call from org dari klinik kesihatan asking me about mika's condition.. org tu tengah visit nursery mika pasal HFMD breakout aritu.. dia nak ensure nursery to free from virus ke apa aku lupa nak tanya pulak. lepas tu siap bagitau yang virus ni normally still exist dlm usus diaorang for 29 days.. so for these 29 days dia still boleh spread the virus to others through his poopoo.. so sesiapa yang bersihkan berak dia kene basuh tangan with antiseptic wash.. 

p/s: as expected, doktor alam medic tu prescribe antibiotik.. yang telah ku campak dalam tong sampah.. alhamdulillah Mika dah semakin pulih.. most of the blister pun dah mula hilang~

No comments: