Wednesday, September 25, 2013

Hobart & Stanley, Tasmania

Percutian kali ni percutian yang paling mencemaskan untuk aku.. mana taknya, sehari sebelum terbang, Maliki masih duk kat tengah laut.. berdebat dengan client nak cuti.. haihhhh! yang geramnya, yang buat kecoh tu sorg je.. boss Maliki and resident engineer client tu dah approve dah.. so apa lagi, dengan selambanya Maliki lompat kapal~ sampai rumah on the same day flight nak ke Melbourne.

Flight kami ke Melbourne jam 10:30 mlm. Nasib baik berjaya dapatkan ESO dari optiontown, sedap la kami tidur sepanjang perjalanan.

Sampai je kat Melbourne, kami lepak kat airport sebab nak tunggu flight ke Tasmania pukul 3 ptg. Initial plan nak pegi jalan-jalan, tapi disebabkan boss kecik penat kami lupakan je la hasrat tu. Tiga-tiga tido berdengkur kat airport hahaha.

Jam 4:30 ptg kami sampai kat Hobart airport. Then pegi collect campervan yang lebih kurang 10 min je dari airport, Tasmania Campers. Owner car rental ni baik hati. Kat Australia ni, baby car seat is a must. Disebabkan kami tak request nak rent satu, dia kasi je guna for free! Untuk yang plan nak bercampervan dengan anak kecik, car seat ni sangat berguna. Especially kalau korang rent campervan yang kecik (2 adults and 1 kid) sebab nanti korang kene duduk dengan anak korang kat depan jugak. Car seat ni boleh memastikan keselamatan physical anak korang dan jugak kesihatan mental korang. Percayalah!!

Malam first kami tidur di Seven Mile Beach caravan park in Hobart, which I would not recommend to anyone. Tak best park ni sebab park atas tanah kosong. Campervan kitaorang takde saliran tuk washing basin, so air bertakung bawah van and jadi becak. Yuks~

First night kami sedikit menyeksakan. Since first time, kami tak test la semua alat-alatan dalam campervan tu termasuklah heater. Malangnya, heater dia tak function properly. So first night kami tidur dalam kesejukan. Duduk dalam selimut pun still sejuk giler sampai numb rasa kaki. Boss kecik pun bangun menjerit pagi buta minta peluk. So esoknya, kami patah balik tukar heater sebelum bertolak ke Stanley.

Bergambar sementara menunggu owner Tasmania Campers. MasyaAllah, cantik sungguh langit hari tu.

Sepanjang perjalanan ke Stanley, kami disajikan dengan permandangan yang sangat cantik. Segala macam binatang aku nampak, mostly biri-biri, lembu and kuda.

Perjalanan ke Stanley ni lebih kurang 5 jam, and diaorang pun ada RNR jugak. RNR dorng sangat cantik dan sunyi.

feeding session! dua kali kami berhenti kat rnr. kebetulan rnr yang kedua ni ada ayam liar pulak. seronok la Mika kasi ayam makan. abis cereal dia tabur, ayam-ayam tu seronok jugak datang berduyun-duyun kerumun Mika dengan cereal-cerealnya~ siap bergaduh-gaduh lagi!

Kami sampai di Stanley around 5 pm, hari pun dah mula gelap. Second night kami still tak mendatangkan hasil sebab perjalanan yang super jauh and memenatkan. Stanley Cabin & Tourist Park ni sangat bersih and terjaga. Jauh lagi best dari Seven Mile. Yang paling best, dia betul-betul bawah The Nut and tepi laut.

Malam ni, kami semua tidur dengan jayanya sebab heater baru totally rock!!

Biqque said...

okayyyyy! sesi jeles menjeles dah start!

ya Allah laneyyyyyyyyyy cantiknyer gambarrrrrrrrr! sumpah aku tergedik2 ni tahan sabarrrrrrrrrr! arghhhhhhhhh! bestnyerrrrrrrrrrrr!

Unknown said...

uiii lawa nya langit...!! bayarkan aku kasi idea pagi sini...bayar! bayar!

Harlaney said...

hahah biqque.. takpe kumpul duit byk2 nnt dh leh travel ko balun cuti tiap bulan~~ Tasmania sangat recommended, kalau baby kecik lagi senang nak bawak tdo campervan nih.. tak byk ragam~

nnt aku kasi kek coklat.. cukup ler tuh ahahaha