Saturday, October 19, 2013

Breastfeeding Week: Nursing in public

Issue paling kontroversi dalam breastfeeding, nursing in public (NIP). Issue ni kontroversi bukan saja kat Malaysia ni, malah dekat negara-negara lain termasuk la US yang moden tuh.


Pada pendapat aku NIP ni tak salah pun asalkan aurat tetap terjaga. Tutup apa yang perlu ditutup. Almaklumlah, bukan semua tempat kat Malaysia ni baby friendly. Kalau ada nursing room pun, belum tentu available. Kalau anak korang dah besar, paham bahasa dan pandai bersabar boleh la nak tunggu. Kalau anak korang kecik tak paham apa-apa, meraung macam orang kene pukul. Nak tunggu macam mana?

Dari pengalaman aku sendiri masa first time aku bawak Mika keluar, Mika tak cukup sebulan pun lagi. Aku ingat lagi, aku pergi Sunway Piramid saja nak jalan-jalan. Masa ni aku bawak nursing cover, tapi tak pernah practice sebab confident macam senang kan.. muahahahaha padan muka kat diri sendiri bila si Mika start meraung sebab aku tak reti nak kasi dia latch on tanpa tengok mulut dia. Mika ni kalau bab lapar, memang meraung macam kene dera. Padahal masa tu kecik kenonet je pun, macam mana leh kuar suara altec lansing pun aku tak paham. Berderup aku berlari cari nursing room. Tapi bila raungan Mika makin kuat, nursing roomnya tak nampak batang hidung, aku masuk je dalam toilet untuk orang disable. Nasib toilet bersih, tapi I still cursed myself sebab tak prepare nak NIP.

Lepas kejadian tu, aku selalu practice nursing dalam poncho. Walaupun aku bertudung, aku tak confident nak cover dengan tudung je so aku tetap rely on nursing poncho. Alhamdulillah kejap ke cik adik tu nak belajar and get use to nurse dalam tu. We never looked back since then. Merata tempat la aku menyusukan Mika, tapi still kami akan cari tempat-tempat yang tersorok or selamat sikit. kalau ada orang pandang-pandang aku buat tatau je since aku cover properly.

Walaupun aku pengamal NIP, tapi bagi aku tak perlulah sampai nak join flash mob bagai nak tunjuk kat semua orang ko NIP kan. Banyak kawan-kawan invite aku pergi event flash mob tu, tapi selalunya aku tolak dengan baik. Kalau nak buat kempen kesedaran pun, aku rasa berkumpul ramai-ramai dengan anak pun dah cukup kot.

Apa pun issuenya, aku tetap cakap tak salah nak nurse in public yang penting korang kene la bersedia. Make sure korang dah practice and selesa (both mummy and baby) nak menyusukan/menyusu in public kalau tak nak jadi macam kes aku tuh.

Nah aku tayang sikit gambar NIP~

subway station in Barcelona

 on top of Schiltorn

 dalam cruise kat Lake Luzern

 Keukenhof
 
bawah Eiffel Tower

2 comments:

ajan said...

gambar bawah eifel tower tu priceless.

Amboihhh merata kamu Mika!

btw. Word verification kau susah lah. =P

Harlaney said...

hehehe aku dah disable dah word verification tu.. sbb aku pun rasa susah jugak~