Tuesday, October 8, 2013

Wineglass Bay, Freycinet National Park

Perjalanan nak pegi Freycinet ni aku rasa lama sangat.. estimation ikut GPS dalam 4 1/2 hour jek, tapi disebabkan jalan satu lane je.. 5 1/2 jam baru sampai. mula-mula jalan dia menyusur laut.. seronok la tengok view laut dengan langit membiru..






lepas tu melintas town-town kecik dia.. dengan trafficnya, jalan one lane nye.. zzzzZZzzzz, takde harapan nak memecut! paling cuak bila start jalan dalam hutan.. kiri kanan jalan penuh dengan pokok2 tinggi ya amat.. jalan pulak berbukit bukau.. nak dijadikan cerita, cik abang cakap minyak dah berkelip-kelip time-time mendaki.. terus panik!! tambah lagi jarang-jarang sangat nampak kereta dalam ni.. phone pun takde coverage.. kalau stranded, hishhh seram aku nak membayang!!
pastu nak sedapkan hati, cik abang ckp tasman highway lagi 11km.. so dengan sabar aku menunggu.. highway dah tentu banyak kereta lalu, kalau tak sempat isi minyak pun still boleh nak tahan orang minta tolong.. punyalah hampa bila masuk highway!! highwaynya still satu lane, kecik macam jalan kampung dengan hutan banat jugak kiri kanan jalan!! satu kereta pun tak nampak~ haaa sudah, mula lah aku membebel dekat cik abang. tadi dah stop kat petrol station, dah terfikir nak isi.. tapi katanya cukup!! eee geram aku, memang selalu jadi case minyak tak cukup ni. kalau kat Malaysia tak kisah sangat.. ni kat tempat orang. tempat tak familiar!! heee memang saja cari nahas kan.
so aku pun mendiamkan diri sebab malas nak berbalah, bukan boleh buat apa pun kan.. tak lama lepas tu, aku nampak signboard, pastu ada gambar petrol station kecik kat bawah dia.. fuhhh legaa~~ aku pun cakap kat cik abang.. dlm 4km camtu.. tapinya, cik abang ni tak tgk pun arrow petrol station tu tunjuk straight, dia pegi belok kanan menuju ke Freycinet. bila aku cakap macam salah, dia confident cakap betul.. heeee makin membara aku! time ni aku dah sambung bebel balik! haihhh minyak pun dah start berkelip walaupun on flat land. serius time ni aku dah terbayang dah tido tepi jalan, sejuk kematu semua.. pastu dari apa yang aku baca takde pulak orang sebut pasal petrol station ke apa, so aku assume memang takde petrol station dalam ni.. memang abis la stranded kat sini.
Tapi alhamdulillah, tak lama lepas tu kami sampai kat town kecik before entrance national park nih.. nampak signboard petrol station aku rasa nak berjoget dah. Cik abang yang tadi cool je pun akhirnya menarik nafas lega. dengan gembira kami teruskan perjalanan ke visitor center.


Nak masuk national park ni berbayar ok. kalau korang sekadar nak masuk satu national park je, amik yang AUD 24 untuk one car, boleh guna tuk 24 jam.. tapi kalau korang duduk lama and nak masuk national park yang lain jugak, ada yang unlimited access pass tu.. boleh la masuk national park sampai lebam! yang bestnya, access ke park ni dibuka 24jam sebabnya korang boleh bercamping dalam ni jugak kalau teringin nak merasa tido dalam hutan.
turun je dari campervan, kami disambut oleh beberapa ekor wallabies liar yang jinak..

Wallabies. Tunggu visitor kat parking area, nak minta makanan la apa lagi. gigih dia mengejar aku and mika sampai sanggup tunggu depan pintu campervan. Kesian tengok tapi sebab dah terbaca signboard cakap jangan feed dorang, keraskan hati buat-buat tak nampak. Katanya, kalau feed dorang sesuka hati, salah makan boleh menyebabkan slow painful death. Lagi kesian nanti.


Kami mula mendaki pukul 4:40 ptg. Ada beberapa route untuk mendaki ni, bergantung pada lookout point mana korang nak pegi. Kami pilih nak ke Wineglass Bay lookout point. Estimation masa pendakian lebih kurang 30 - 45 min, bergantung pada tahan kecergasan. Timing just nice la sebab sunset pukul 5:50 ptg.


According to makcik kat visitor center tu, ada 300 stairs untuk didaki. so aku pun confident la, 300 je kot tak sampai 1/2 jam boleh sampai.. hahaha rupanya tak termasuk lagi kawasan-kawasan yang tak bertangga  tu.. fuh mengah aku sambil menggendong sekampit beras pulak tu.. cik abang pulak dok bagi kata semangat, siap tak bagi aku rest.. katanya kalau berhenti rehat nanti lagi cepat penat.. yo yo je cik abang!! meh test tengok!


akhirnya kami berjaya sampai, plus minus 30 minit jugak la.. memang cantik view kat sini.. pantai dia putih bersih.. berbaloi la aku berpenat lelah hiking sambil kendong Mika. Mika pun happy gila dapat turun berlari-lari kat sini.


ada rasanya route yang boleh turun ke wineglass bay tu, cuma tak sure berapa jam.


kami tak duduk lama pun kat sini, tak tunggu sunset pun.. sebabnya, kami berdua dah kelaparan.. seharian tak makan lagi sebab jauh sangat travel ditambah pulak panik sebab minyak tadi.. lagipun perjalanan kami jauh lagi lepas nih..


pas baton kat cik abang pulak time turun.. nasib la aku pass baton, sebabnya aku dapat souvenir kat sini.. jalan turun dia tak sama dengan jalan naik and ada certain part dia penuh dengan batu kelikir.. so silalah berhati-hati kalau tanak jatuh terduduk macam aku.. haihhh apalah nasib!
sampai kat bawah, kami makan dulu bekal yang dah prepare pagi tadi sebelum meneruskan perjalanan.. destinasi seterusnya kami menuju ke Port Arthur. Kalau ikut GPS dalam 240km. Kalau kat Malaysia, 2 jam dah boleh sampai nih..
tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Tasman Highway dorang ni satu lane je.. lepas tu jalan berliki-liku, gelap gelita pulak tu.. dipenuhi dengan signboard speed limit 45m/h from dusk till dawn sebab banyak binatang melintas.. haihhhh gerak pukul 6, pukul 9 baru sampai Sorrell.. kat sini stop kejap sebab nak decide nak sambung ke Port Arthur ke nak check in hotel.. hahaha bosan dah aku travel lama sangat!
disebabkan iti Tasmania ni cik abg yang buat, dia la kene decide kan... and since dia nak sangat pegi Port Arthur, sambung la lagi drive dalam sejam lebih.. aku awal-awal dah tolak tepi tempat ni hahaha
kata cik abang cantik tourist park kat sini, kawasan lapang.. so esok boleh la Mika nak berlari-lari main kat luar.. sampai-sampai, tourist park ni dalam hutan.. with no fencing, wallabies merata-rata. tanah lapangnya cuma kat area playground jek.. Grrrrrr! Tak yah mandi, makan maggi pastu tido.

p/s : rasanya isu tak cukup minyak ni macam ada jugak je masa kat Vietnam aritu.. 

2 comments:

Biqque said...

cantiknyerrrrr! ha sejuta kali la aku akan ckp benda yg sama hahaha!

weh, aku mimpi ko pregnant :)

Harlaney said...

hahaha amin weh amin.. hahah cam tau tau je aku sibuk2 nak menambah ni..