Thursday, March 27, 2014

Homemade play dough!

Lama dah aku bercita-cita nak test buat play dough sendiri tapi malas ya amat!! beli instant je kat kedai lagi sonang! tapi last 2 weeks si Maliki melayan Mika main play dough and terlupa nak simpan balik.. so mengeras la play dough tu.. 2 ketul memang kematu. since tengah-tengah bulan, masing-masing dah sengkek, aku pun berperang kat dapur nak menghasilkan master piece nih.

 amik ko.. mainlah sampai lebam! aku nak buat merah sebenarnya, tapi si Maliki confident hulur pewarna color orange.. rabun warna ke apa nih?

half dr play dough tu aku simpan dlm zip lock and masuk peti.. supaya tahan lama.. yang lebihnya aku masuk dalam bekas play dough yang dah rosak tu. suka hati ko la nak kasi keras ke apa.. modal kecik takpe!

terus masuk playroom, nak buat cookies kata Mika.

balance 2 ketul play dough yang separa kematu tu berjaya aku selamatkan.. campur dengan play dough homemade tadi.. kasi uli sampai lembut balik

kaler tak semenggah mana tapi jadilah.



my master chef junior. penggiling aku kene kidnap jadi toys permanent dia.




play dough session diakhiri dengan memotong cake birthday heart. kemaruk nak celebrate birthday budak ni, tiap-tiap minggu birthday dia.

session play dough ni boleh la melekakan dia dalam setengah jam jugak.. kalau dilayan, lagi lama dia main. play dough yang aku buat ni tak payah nak masak bagai, guna air panas je. aku ikut resepi nih.
next time nak buat banyak warna, tapi kene make sure kandang dikunci. kalau tak confirm anak korang datang time-time critical, in my case masa aku nak pour in hot water. time tu la dia sebuk nak itu ini. sudahnya, air panas tumpah kene tangan, handphone (tuk tengok resepi) jatuh masuk dalam adunan play dough. nasib badan, asal budak ni happy!

3 comments:

Totty Mat Ali said...

macam acuan cucuk badak mak je haa

Chekgu Azrine said...

sure aish ni suka tau kalau beli doh ni kat dia..

Harlaney said...

esok amik la goreng cik muni oii.. ni buat guna tepung jugak nih..