Saturday, April 26, 2014

BF Diary: Weaning off, gagal lagi!

Since bekalan dah almost nak abis, aku pun decide why not wean of jugak untuk night feeding.. So two weeks back aku pun gigih masuk tido dengan asam jawa.. Aku sogok dia cakap susu dah basi, that's why masam kekekeke.

for a week plus memang berjaya tido without nursing. Lambat la dia tido, memang tiap hari aku dozed off dulu. Budak tu? Tatau la adventure apa dia masuk, tapi tiap malam mesti end up tengah2, menyelit antara aku and maliki.. Pastu ada la suprise bila bangun pagi, like langsir terbuka luas, kain busuk bergelimpang atas lantai..etc etc

Tapi malam-malam still dia bangun nak susu and tak kisah masam ke apa. since aku ada niat nak stop ni, makin kerap pulak dia bangun malam-malam. Dulu dah subuh baru cari, kadang-kadang tak bangun langsung.

2 days back, strategy asam jawa aku fail terus. Before tido still request nak susu, paling best masam pun tak pe. Dah imune gamaknya budak nih dengan masam asam jawa tuh. Bukan sikit aku letak tau!!

So semalam aku tekat xnak kasi jugak. This really has to stop! Mengamuk la dia menjerit-jerit. Merayu-rayu dia, aku pun nego cakap dia dah besar and aku sakit. Lepas tu aku offer susu coklat, dia accept dalam tersedu-sedu. Habislah 4oz susu tu then start tepuk-tepuk tapi tak tido jugak. Aku yang lelap dulu~

Pastu malam tu pukul 3:30 bangun lagi meraung-raung. Habis aku kene tendang bagai, dia minta tag and susu coklat. Aku offer bm dia xnak. Once maliki amik susu coklat dia, tak nak pulak minum!! Dok gigih gentel tag sampai tido

Next pukul 5:30 bangun lagi dengan the same drama. This time budak ni tantrum lagi dasyat. Tag tak nak, susu coklat tak nak tapi dok mintak jom jom jom. So aku tanya nak tengok tv ke dia kata bukan.. Pastu aku pujuk2 kasi dia calm down dulu, abis tangan aku dia tepis-tepis.

Rupanya dia merajuk dengan aku sebab aku kasi dia susu coklat before tido tadi. Pandang aku macam nak makan orang. Pastu aku minta maaf kat dia and offer susu, dia tanak. Since semua fail, aku pun berdramalah,"mika marah mummy ye? Tanak tido dengan mummy? Ok mummy tido luar ok. Mika tido dengan daddy ye?" Pastu dia pandang je aku. Then for the last time aku offer nak hug, terus dia datang baring kat aku, then cakap "nak nih" sambil tepuk-tepuk.

Nilah budak penuh drama nih.

Kesimpulannya, wean off process macam fail je. Apa nak buat lagi nih? Bior je dia continue or tukar strategy?

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments:

kausar said...

salam laney. mika dah brp tahun? kte pun tgh proses nak wean off 'aaqil ni. masa dia 2y.o dah tak pump dah cuma malam2 la masih nak ngempeng. adoyai. aritu letak lemon tapi dia tak pasan boleh tak haha. thanks for the tips nnt boleh cuba hihi

Harlaney said...

mika dah 2thn 7 bulan.. sekarang tdo mmg tak menyusu dah.. pukul 4 pg bangun pun minta susu coklat.. cuma kadang2 subuh dia bangun nak ngempeng jugak..