Friday, April 20, 2012

Breastpump Review

Disebabkan Freestyle aku masuk clinic 3 minggu lepas, merasa la aku pakai segala macam breastpump sementara nak menanti pump kesayangan tu siap (pump masih di Medela service centre masa entry ni ditulis). Jenis-jenis pump yang aku dah cuba termasuk Avent Manual pump, Medela Swing dan Spectra3. So hari ni aku nak tulis review based on experience aku je lah. Lain orang maybe lain pulak pandangannya.


Medela Swing
Ni pump pertama yang aku guna masa dalam confinement.
Pros
- macam freestyle, pump ni ada dual phase expression.
- suction lembut dan tak menyakitkan.
- boleh powered by electric or battery 

Cons
- valve cepat sangat rosak
- susu selalu masuk tube
- boleh single pumping jek. bukan masalah untuk suri rumah since boleh je buat tandem nursing :)
- tak boleh toggle between the two phase suction macam freestyle. maknanya, by default pump ni akan bermula dengan rapid simulation, lepas 2 minutes dia akan automatically masuk to slower expression mode.  Bila dah masuk this mode, tak boleh tukar back to rapid.
- bunyi dia tak la sesenyap yang diwar-warkan!


Philips Avent Manual Breastpump
Ni pump pertama yang aku cuba bila FS tak sihat. Mainly because banyak sangat good review from kawan-kawan. Alang-alang ada stock dekat rumah, kene la try jugak.

Pros
- suction kuat tapi lembut dan tak menyakitkan
- tak bising
- boleh control suction mengikut kesesuaian individu

Cons
- kene kental jiwa dan raga untuk mengepam secara manual (hanya untuk orang-orang manja macam aku)

Spectra3

Lepas kepenatan memerah secara manual, aku pinjam pulak Spectra3 officemate aku. Nak menjimat tenaga dan masa mengepam di office la konon.

Pro
- double pumping

Cons
- personally aku rasa this pump is too bulky
- powered by electric sahaja, so kalau nak pump kene cari tempat yang ada power point.
- takde dual phase expression.
- suction tak cukup kuat unless kita guna max speed.
- suction sedikit keras dan menyakitkan. for me, kalau start pump dengan max speed memang terkejut sebab sakit.. so have to start from below and slowly increase the speed to max.


Medela Freestyle
Medela freestyle ni aku beli sebab selalu stress pakai swing. Time dalam pantang, tahap kesabaran tu dah habis digunakan untuk melayan kerenah Mika masa berpantang sorang-sorang.

Pro
- compact and lightweight
- double pumping, saves time especially for working mother like me :)
- boleh berfree style, tak perlu nak pegang-pegang bottle. boleh la nak mengemas rumah ke, main game ke and mengepam sambil kerja (activity kalau work from home)
- dual phase expression
- suction lembut dan tak menyakitkan
- boleh powered by electric and battery. rechargeable battery dia can last up to 2 days for heavy user macam saya.
- boleh toggle between the two mode of expression. untuk aku this feature sangat best sebab boleh nak tukar to simulation expression kalau rasa-rasa lambat sangat susu nak keluar.
- ada digital display! very important so that takde la kes tak ingat berapa lama dah kita mengepam~
- memory button boleh set pumping style preference.

Con
- bunyi pam tidaklah sesenyap yang diwar-warkan!!

Harap-harap boleh la membantu mommies yang tengah buat research on breastpump. Ingat, the correct breastpump can really help for successful breastfeeding :) dan setiap orang berbeza. mungkin spectra3 tu menyakitkan for me but okay for others. kene lah cuba dulu baru tau!!

selamat mengepam!!

6 comments:

MOMMYLIN said...
This comment has been removed by the author.
MOMMYLIN said...

Good info dear!

Marina said...

thanks for the info...

Harlaney said...

sama2 :)

- AZIE - said...

tq utk review nie...sdg berkira2 antara swing @ avent manual

Harlaney said...

tq sbb sudi baca review nih.. goodluck!