Wednesday, September 2, 2015

Mika dan hantu!!

suspense kan tajuk.. aku yang kene ni lagiiiii suspense.. kejadian misteri nusantara ni jadi on our 4th night here.. malam yang kami pergi Nezu Shrine tu..

pagi tu masa sampai, Mika ni sihat walafiat jek.. seronok je dia berlari-lari bergambar-gambar dan mengambil gambar kat Nezu nih.. semua normal jek, cuma tantrum kejap sebab aku minta nak simpan camera yang dia pegang tu sebab nak balik dah.. lepas tu terus duduk dalam stroller and tido..

lepas Nezu kan kami pergi shopping kat Ameyoko tuh.. masa kat sini Mika tetiba demam.. tapi lambat jugak aku perasan.. masa tengah makan lepas seronok bershopping huhuhuhu.. patut la diam jek dia dok tido dalam stroller tuh.. tak sihat rupanya.. tapi yang ni takde kene mengena la dengan kejadian misteri aku nak cerita nih.. ke ada? aku pon tak berapa nak sure.

tapi disebabkan dia demam, and kami sampai rumah malam tu agak lewat, and dia pon tengah tido masa sampai rumah tu, kitaorang decide tak mandikan dia. smart move sesangat.. memasing dah penat, tak larat nak hadap kot2 dia mengamuk tido kene kacau kang.

tengah sedap-sedap tido, tetiba dia mengigau meracau2.. menangis mendayu-dayu. keyword dia: mendayu2. aku ingat mengigau biasa je sebab tadi nangis and gaduh banyak ngan kami. so aku peluk dia, tepuk-tepuk cakap aku ada nih. sampai dia tertidur balik. 2nd time pon sama. tapi bila dia ngigau kali ketiga. still menangis mendayu-dayu, tapi kali ni dia dok tunjuk-tunjuk kat atas. macam tunjuk ada benda datang kat dia, sebab dari atas dia tunjuk sampai ke kaki dia sambil jerit "eeeee...eeee" jeritan normal kalau dia takut kita sua insects or bila Laiqa datang dengan air liur meleleh huhuhu berterusan dia dok tunjuk-tunjuk, kejap dari kiri kejap dari kanan. pelukan aku pon tak jalan.

aku dah start panic dah masa ni. tetiba aku teringat pagi tadi pegi Nezu, baliknya tak mandi budak tu. terus rasa scary sesangat. gerak maliki, suruh dia tolong baca apa yang patut.. huhuhu tak paham kenapa nak kene gerak dia padahal aku rasa dia baca ayat kursi je kot. aku pon tau, cuma masa tu macam kalau dia bangun tu rasa berani sikit..

lepas je Maliki abis baca ayat tu, terus dia senyap. and tido sampai ke pagi esoknya tanpa sebarang gangguan. lesson learnt. mandi lepas pergi melawat temple church segala.. tapi ni first time kami pergi tempat-tempat macam ni seingat aku. kami selalu skip sebab maliki tak prefer masuk temple bagai. katanya, kalau masjid kita tak jejak, buat pe nak pegi temple segala. huhuhuhu kene sedebik. tapi ni exception sebab aku nak sangat tengok tori gate nih. walaupun kecik, boleh la jadi syarat.


tengok la budak ni.. sesedap rasa dia je nak peluk-peluk tiang bagai.. patut la hantu ikut.

p/s: Japan ni la first trip kami berempat, first trip anak sakit masa travel, first trip aku pegang cik bab!!, first trip anak kene kacau hantu. tapi Japan ni memang berhantu agaknya, dok terkenang-kenang. nak pergi lagi!!!

1 comment: